Rijk aan ervaring: hoofdredacteur De Gelderlander/De Persdienst; EU-correspondent Brussel; parlementair journalist Den Haag; chef Economie

  1. “Leiderschap betekent niet dominantie, maar de kunst mensen zo ver te krijgen dat ze werken aan een gemeenschappelijk doel.”
    Daniel Goleman

    Stel je voor dat je op een dag wakker wordt met het besef dat je niet naar je vertrouwde werkplek hoeft. Niet naar de redactie waar zo meteen de eerste nieuwsvergadering begint. Dat je na acht mooie, maar intensieve jaren plotseling hoofdredacteur af bent. 

     

    Wat doe je als je bevrijd bent uit die gouden kooi? De kop leegmaken en opnieuw beginnen. Je wilde altijd toch al een eigen onderneming?  Zo ontstond JournalistenJob, een productiehuis dat redactionele opdrachten aanneemt en er voor zorgt dat freelancers de klus goed en tijdig klaren. Vaste arbeidskrachten worden immers overal ingeruild voor freelancers en zzp'ers, logisch om daar op in te spelen.

     

    Als netwerk heeft JournalistenJob zich bewezen, als verdienmodel niet. De tarieven in de journalistiek staan te veel onder druk. Tijd voor een nieuw plan, opnieuw gerelateerd aan de journalistiek. Ik heb geschreven over politiek, landbouw & milieu, economie, de EU en weet hoe de wereld in elkaar steekt. Ik heb aan het hoofd gestaan van grote redacties, weet hoe je een organisatie in beweging krijgt, hoe je professionals aanstuurt. Ik begrijp hoe lezersmarkten werken, hoe je doelgroepen moet bereiken, hoe je een 'community' bouwt. Ik heb ervaren wat de kracht is van digitale media, maar ook wat de waarde is van papier.

     

    Die kennis wil ik blijven benutten. Daarom is er nu Pijnappels Media Advies. Zodat ik met mijn ervaring, organisatorische talenten en leidinggevende capaciteiten organisaties kan helpen eigentijds en effectief te communiceren. Daar ligt mijn kracht, dat is mijn passie. 

     

    Het is voor elk bedrijf of instelling ingewikkeld een duurzame band op te bouwen met externe relaties. Klanten, leden, omwonenden, gebruikers, leveranciers, afnemers, het zijn allemaal doelgroepen die om een aparte benadering vragen. De tijd van holle marketingslogans is wel zo'n beetje voorbij. Tenzij je Pepsi heet, Nike of Apple en een oneindig marketingbudget hebt. De gewone onderneming of organisatie moet mensen voor zich winnen met een goed product of dienst - en het achterliggende verhaal. Niet slechts zeggen dat je de beste, de goedkoopste of hipste bent, maar laten zien. Met verhalen waaruit jouw passie blijkt. Die laten zien wat jouw missie is. Verhalen uit de praktijk, die duidelijk maken hoezeer jouw organisatie elke dag het uiterste van zichzelf vergt. Geloofwaardigheid en betrokkenheid, dat zijn kernwoorden in die verhalen. 

     

    Daar komt PMA om de hoek kijken. Ik help je die verhalen te benoemen en ze van idee tot 'content' te maken, op maat gesneden voor de diverse mediaplatforms. Of het een blogpost is, een digitale nieuwsbrief, een online magazine, een krant of een volledige website. Zodat je jouw omgeving optimaal betrekt bij jouw organisatie.

     

    En als het onverhoopt eens mis gaat? Ook dan kan ik helpen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. In tijden van crisis kan een organisatie in korte tijd onnoemelijk veel schade oplopen. Een goede communicatie met de buitenwereld is dan letterlijk van levensbelang. Als journalist heb ik menige crisis verslagen. Gif- en voedselschandalen, grootschalige ongelukken en rampen, politieke crises, ik heb ze van nabij meegemaakt. En ja, als hoofdredacteur heb ik ook mijn eigen crises beleefd. Ik kan met recht zeggen dat ik uit ervaring spreek.  

     

    Natuurlijk kan en doe ik niet alles alleen. Er staat een klein leger aan zelfstandige professionals achter me. Bij JournalistenJob staan 300 freelancers ingeschreven, die gezamenlijk elk thema en elk werkveld bestrijken. Samen klaren we elke klus.

  1. *
    1. *
    2.  

    Staat van dienst

     

    • 2012-2014: hoofdredacteur van De Persdienst, de algemene redactie voor de dertien regionale kranten van Wegener, MGL en HMC.

    • 2006-2012: hoofdredacteur van De Gelderlander, de grootste regionale krant van Nederland.

    • 2005-2006: chef politiek & verslaggeving ANP.

    • 2002-2005: chef nieuwsdienst ANP.

    • 1998-2002: chef economie ANP .

    • 1995-1998: EU-correspondent ANP in Brussel.

    • 1990-1995: sociaal-economisch verslaggever ANP, specialisme landbouw & milieu.