Rijk aan ervaring: hoofdredacteur De Gelderlander/De Persdienst; EU-correspondent Brussel; parlementair journalist Den Haag; chef Economie

  1. “A lie gets halfway around the world before the truth has a change to get its pants on.”
    Winston Churchill

    Van klacht naar kracht

    Crisiscommunicatie - Mediamanagement - Reputatiemanagement

    Nieuws is als water in een rivier. Het gaat van A naar B, soms kabbelend, soms snelstromend. Een organisatie die onverwacht in het nieuws komt, is als een bootje op woelig water: speelbal van de golven.

     

    Wat doe je als bedrijf of instelling wanneer je plotseling in het middelpunt van de belangstelling staat? De aanleiding kan heel divers zijn. Een ernstige productiefout, een medische misser, fraude, een ongeluk.  Waar gewerkt wordt, gaan dingen mis. Met mogelijk verstrekkende gevolgen voor de gezondheid en veiligheid van mensen en reputatie.

     

    Een organisatie die slecht in het nieuws komt, kan daardoor ernstig in de problemen raken. Consumenten keren het merk de rug toe, omwonenden stappen naar de rechter, mensen beëindigen hun lidmaatschap, ouders houden hun kinderen thuis, sponsoren draaien de geldkraan dicht.  Er is geen voorbeeld te bedenken of het heeft ooit daadwerkelijk plaatsgevonden. Reputatieschade is dodelijk voor de continuïteit. De hoge golven van negatieve publiciteit kunnen elk bootje doen kapseizen.

     

    Een adequate en alerte communicatie beperkt de schade aanzienlijk. Soms pakt het zelfs positief uit, doordat het vertrouwen in de organisatie wordt versterkt. Om bij de rivier te blijven: tegen de stroom in roeien heeft geen zin.  Ontkennen of bagatelliseren werkt averechts. Wachten tot de bui overwaait evenzeer. Als de mediahonger eenmaal is gewekt, moet deze worden gestild. Journalisten die linksom niet aan hun verhaal kunnen komen, gaan rechtsom, vaak geholpen door social media.

     

    Beter is het om mee te gaan met de stroom. Go with the flow. Onderken de informatiebehoefte van belanghebbende partijen en voorzie daarin. Grijp het roer en stuur je bootje over de rivier. Laat zien dat je over de juiste feiten beschikt - of je uiterste best doet om deze zo snel mogelijk te verkrijgen. Wees niet defensief, maar coöperatief. Pas wel op voor plotselinge stroomversnellingen, draaikolken en klippen. Anticipeer op mogelijke nieuwe ontwikkelingen. Laat je niet verleiden tot ondoordachte handelingen of uitspraken.

     

    Ook al is de druk nog zo groot, zorgvuldigheid blijft geboden. Varen op het woeste water van het nieuws vereist stuurmanskunst en ervaring. Die heb ik in mijn journalistieke carrière ruimschoots opgedaan. Als verslaggever in den lande, in de Haagse en Brusselse politiek en in het beursgenoteerd bedrijfsleven. Maar ook als hoofdredacteur van De Gelderlander, de grootste regionale krant van Nederland, en van De Persdienst, de landelijke redactie van dertien regionale dagbladen. Ik ben, zoals dat heet, door alle wateren gewassen.

     

    Word je geconfronteerd met een crisis, dan sta ik je graag bij, met raad en daad. Ik coördineer de gehele externe communicatie, inclusief woordvoering, persbriefings, persberichten, nieuwsbrieven en social media.

     

    Een goede voorbereiding is het halve werk. Organisaties die een draaiboek hebben klaarliggen in geval van nood, kunnen sneller en beter reageren op incidenten. Ik kan helpen dat draaiboek samen te stellen en medewerkers te trainen overeenkomstig te handelen.

     

    Organisaties die al beschikken over een crisisdraaiboek help ik bij het maken van een update. Ik toets bestaande protocollen aan de eisen van deze tijd en pas ze aan. Indien nodig verzorg ik workshops voor het management en/of medewerkers van de communicatieafdeling. Het resultaat is dat jouw organisatie sterk staat in tijden van crisis, onder het motto: van klacht naar kracht.

     

    Geïnteresseerd? Klik hier om een afspraak te maken.

  1. Voor crisiscommunicatie 24/7:

    06-22450530