Rijk aan ervaring: hoofdredacteur De Gelderlander/De Persdienst; EU-correspondent Brussel; parlementair journalist Den Haag; chef Economie

  1. “Ik lees nooit de boodschap van de directeur in de jaarrapporten. Ik kijk alleen maar naar zijn foto. Als hij te veel glimlacht, is de firma in grote problemen.”
    Michael C Thomsett
    Over storytelling, bankiers en het geschonden vertrouwen

    Over storytelling, bankiers en het geschonden vertrouwen

    Het vertrouwen in de financiële sector heeft met de Panama Papers een nieuwe knauw gekregen. Niet dat het veel uitmaakt, want het imago van de bedrijfstak was toch al armzalig. Storytelling kan uitkomst bieden.

     

    Sinds de val van de bank Lehman Brothers bijna acht jaar geleden en de daaruit voortvloeiende crisis is de zwarte piet in handen van bankiers en aanverwante beroepsgroepen. Pogingen om het beeld te veranderen, hebben tot dusver weinig tot niets opgeleverd. De Nederlandsche Bank concludeerde vorige week in een rapport dat de financiële sector te weinig vooruitgang heeft geboekt in het herstel van het maatschappelijk vertrouwen. Terwijl dat - het zijn de woorden van DNB zelf - topprioriteit heeft. Een gemiste kans dus. Wat wel is hersteld, is de winstgevendheid van banken.

     

    Voor de rest lijkt het weer business as usual, tot het volgende schandaal. Bankiers hebben weliswaar en masse de bankierseed afgelegd, maar dat is een wassen neus. Na het plechtig afleggen van de gelofte, waarmee ze beloven integer en zorgvuldig te handelen, ging iedereen kennelijk weer over tot de orde van de dag. Over oogkleppen gesproken.

     

    Storytelling zou banken en andere financiële instellingen een handje kunnen helpen met het herstel van het geschonden vertrouwen. Let wel: als middel, niet als doel op zich. Storytelling, een wat hippe marketingterm, is in feite niets anders dan vertellen wat je doet aan de mensen die je belangrijk vindt. Niet eenmalig, in een dure promovideo of een glossy jaarverslag, maar doorlopend; dagelijks, wekelijks, maandelijks. Min of meer als een WhatsApp-groepje, dat voortdurend lief en leed met elkaar deelt. Het goede nieuws is dat daarvoor niet alleen WhatsApp, maar een schier oneindig aantal mediakanalen beschikbaar is. Zodat je relaties weten wat jou bezighoudt, wat jou drijft en hoe je vaart.

     

    Je moet natuurlijk wel wat te vertellen hebben. Wat je doet om MKB-bedrijven door de crisis te loodsen. Wat jouw bijdrage is aan innovatieve toepassingen en ontwikkelingen. Hoe je bijdraagt aan een duurzamere, circulaire economie, of aan sociale cohesie in stad en dorp.

    Maar vooral ook: hoe je transparanter opereert, hoe je verantwoordelijkheid aflegt aan je eigen achterban, wat je hebt geleerd van je fouten uit het verleden.

    Het is in de eerste plaats de cultuur van geheimhouding die moet worden doorbroken. Mensen dienen zelf te kunnen vaststellen dat 'financial professionals' zich niet louter laten regeren door eigenbelang, maar het belang van klant en samenleving centraal stellen en zich houden aan wetten, regels en gedragscodes. Zoals beloofd met het afleggen van de bankierseed. Storytelling biedt daartoe een uitgelezen kans.

     

    Walk your talk, show your walk. Doe het voor je klant, de consument, de samenleving. Maar vooral voor jezelf. Zodat je op verjaardagsfeestjes weer met opgeheven hoofd kunt vertellen dat je bij de bank werkt.

     

     

    Interessant? Deel dan deze blog!

     

    4 april 2016